سبزبنا

سبزبنا

مختصص باشیم
سبزبنا

سبزبنا

مختصص باشیم

چطور نه بگوییم


https://dadecenter.blogsky.com/

از شما توقع انجام کاری هست که تمایلی به انجامش را ندارید ، دلتان می خواهد " نه " بگویید ، اما احساس اضطراب می کنید ، احساس فشار می کنید ، می خواهید خود را انسانی موافق و اهل تشریک مساعی نشان دهید.

      " نه " گفتن تولید احساس منفی می کند که ریشه بسیاری از این احساسات منفی در شیوه های تربیتی و فرهنگی است ، در اعماق وجود ما نهفته است که هر چه به او بگویند و از او بخواهند انجام می دهد.

     بد نیست بدانید عدم توانایی در گفتن " نه " به درخواست های نادرست ، سر آغاز بسیاری از مشکلات است. لازم است شروع هر کاری را جدی بگیرید و با تامل هر کاری را آغاز کنید. چه بسیاری از بدبختی ها و نابسامانی ها از یک چیز جزئی شروع می شود.

نمونه ای از روش های نه گفتن در مقابل موقعیت های پرخطر :

1 -  من باید از خود در برابر چیزهای خطرناک محافظت کنم.

2 -  سیگار و چیزهای مشابه آن به بدن من آسیب می رساند.

 3 – اگر دوست من ، سیگار یا مواد مخدر مصرف می کند او یک شخص دیگر است و هر کاری که انجام می دهد ، من مجبور به انجام آن نیستم.

4 -  " نه متشکرم " ، " من علاقه ای ندارم " ، " من اهل مواد نیستم " ، فقط سرتان را تکان بدهید و بگویید " نه "

5 -  از چیزهایی که به من آسیب برسانند ، دوری می کنم.

6 -  گاهی دیگران سعی می کنند در تصمیم های من دخالت کنند.

 7 -  من از حقوق خودم دفاع می کنم.

8 -  در برابر پیشنهادهای خلاف ، مقاومت می کنم و قاطعانه " نه " می گویم.

مهمترین علل " بله " گفتن به جای " نه " گفتن

1 -  غافلگیر شدن

2 -  میل به راضی کردن دیگران و تایید ایشان

3 -  ترس از ناراحت کردن دیگران

4 -  ترس از مجازات

5 -  احساس گناه

6 -  تفاوت با مقام بالا دست

7 -  تلافی

8 -  نوع فرهنگ

9 -  احساس فلسفه

10 -  از خود گذشتگی

11 – نیاز به قدرت

 روش های مقابله در شرایط آسیب زا :

1.    افزایش عزت نفس و مسئولیت پذیری

2.    رشد مهارت های فردی و اجتماعی

3.    رشد تفکر انتقادی و مهارت های تصمیم گیری

4.    آموزش قدرت امتناع و مهارت  " نه گفتن " در برابر پیشنهادهای خلاف

 و فراموش نکنیم هر فرد حق دارد که :

1.    به طور محترمانه با او برخورد شود

2.    اولویت های خود را داشته باشد

3.    آنچه را که مایل است درخواست کند و بخواهد

4.قاطعانه برخورد کند حتی اگر برای دیگران غیرمعمول و نامتعارف باشد.

5.    انتخاب کند که رفتار قاطعانه نشان دهد

6.    آنچه را که بهایی در مقابل آن داده است دریافت کند و به دست آورد

7.    نظرات و عقاید شخصی داشته باشد و آنها را بیان کند

8.    بدون احساس گناه " نه " بگوید

9.    اشتباه کند

https://dadecenter.blogsky.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد