سبزبنا

سبزبنا

مختصص باشیم
سبزبنا

سبزبنا

مختصص باشیم

نگاهی به اصول محافظت از پوست


نگاهی به اصول محافظت از پوستمتخصصان پوست توصیه می کنند برای داشتن پوستی زیبا و شاداب، الزامی در استفاده از انواع کرم های آرایشی نیست، بلکه توجه به دو نکته مهم برای سلامت پوست کافی است؛ اول: شناسایی نوع پوست و دوم تغذیه مناسب.آن چه در پی می خوانید، صحیح ترین شیوه مراقبت از پوست به توصیه متخصصان پوست و مو است. در این بحث ابتدا به بررسی انواع پوست پرداخته و سپس در ۵ بخش به مراقبت های پس از شناسایی نوع پوست می پردازیم.
شناسایی نوع پوست 
اولین قدم در حفظ لطافت و شادابی پوست و مراقبت از آن شناسایی نوع پوست است. متخصصان پوست، پوست را به ۵ نوع تقسیم می کنند که هر یک از انواع آن نیازمند نوعی نگهداری خاص است.
- پوست نرمال(طبیعی): این نوع پوست نرم و لطیف بوده و منافذ آن بسیار ریز است، جوش ندارد و یا تعداد جوش ها به قدری اندک است که به چشم نمی آید. به این نوع پوست اصطلاحاً مخملی گفته می شود.
- پوست چرب: که دارای منافذ بزرگ با حالتی براق، به ویژه در بخش هایی چون صورت و به طور شاخص پیشانی، بینی و چانه، پشت، بازوها و سینه است. تعداد جوش های آن زیاد و اغلب نیازمند درمان است.
- پوست خشک: این نوع پوست منافذ بسیار ریزی داشته و کاملاً خشک است که این خشکی به ویژه در گونه ها، بازوها، پاها، سینه و شکم به وضوح دیده می شود. قرمزی بیش از حد پوست که گاه با خارش همراه است، از ویژگی های بارز پوست های خشک است.
- پوست ترکیبی: در این نوع پوست، نواحی چون پیشانی، چانه و بینی چرب و گونه ها خشک است. بازوها ممکن است خشک یا چرب باشند.
- پوست حساس: که ممکن است خشک یا چرب باشد که در هر دو صورت با ویژگی هایی چون قرمزی، خارش و سوزش مشخص می شود. سطح پوست اغلب دارای لکه های قرمز است که جوش های ریزی نیز در سطح این نواحی دیده می شود. این جوش ها اکنه نیست، بلکه ناشی از حساسیت بیش از حد پوست به ویژه به آب و هوا یا مواد پاک کننده یا آرایشی است.اکنون پس از تشخیص نوع پوست و ترجیحاً با مشورت پزشک، نگهداری از پوست علمی و دقیق خواهد بود. اما نکته حائز اهمیت این که در بعضی مواقع جنس پوست صورت با بدن متفاوت است، از این رو لازم است نوع پوست بدن و صورت به طور مجزا شناسایی شود. متخصصان پوست معتقدند پس از شناسایی نوع پوست ، رعایت ۵ نکته برای حفاظت از آن ضروری است. با رعایت این ۵ نکته به طور مرتب، می توان پوستی سالم، لطیف و شاداب داشت.
۱- پاک کردن و تمیز کردن پوست 
تنوع انواع صابون ها و لوازم آرایشی- بهداشتی به ویژه انواع پاک کننده ها نباید باعث سردرگمی و انتخاب نادرست شما شود. برای پاک کردن و تمیز کردن پوست، توجه به دو نکته ضروری است؛ اولا این که برای پاک کردن آرایش صورت
(Make- up)، به هیچ وجه نباید از صابون استفاده کرد و دوم این که؛ برای هر نوع پوست، نوع صابون ویژه ای نیاز است. از این رو برای پاک کردن صورت استفاده از پنبه آغشته به کرم یا دستمال های آرایشی پاک کن استاندارد و بدون الکل توصیه می شود. فراموش نکنید که پنبه یا دستمال را به آرامی روی صورت بکشید.
اگر از پاک کننده های محلول استفاده می کنید، لازم است بسته به نوع پوست، پاک کننده ای را انتخاب کنید که معمولاً برای پوست های چرب از انواع کم چربی که بخش آبی پاک کننده بیشتر باشد، استفاده می کنند و برای پوست های خشک به عکس.اکنون پس از پاک کردن پوست با استفاده از آب گرم و صابون- صابون متناسب با نوع پوست- صورت را شستشو داده و سپس بلافاصله با آب سرد، صورت را بشویید تا منافذ پوست که در اثر شستشو با آب گرم باز شده بودند، مجدداً بسته شده و به حالت طبیعی باز گردند.
۲- بهبود بخشیدن پوست 
بهبود بخشیدن(Toning) پوست، تقویت پوست با استفاده از ترکیباتی به نام «بهبود دهنده» است. بهبود دهنده ها نه تنها باعث بهبود و بازسازی پوست می شوند، بلکه باعث از بین رفتن بقایای آلودگی سطح پوست می شوند و در واقع کار پاک سازی را تکمیل می کنند.برای انتخاب بهبود دهنده نیز به نوع پوست توجه کنید. برای پوست های چرب یا خیلی چرب، بهبود دهنده های بدون چربی و برای نوع خشک، بهبود دهنده های چرب نیاز است. برای پوست های چرب و خیلی چرب می توان از بهبود دهنده ها برای بهبود پوست بدن نیز استفاده کرد.
۳- مرطوب کردن پوست 
پوست از هر نوعی که باشد، نیازمند رطوبت است؛ اما برای انتخاب نوع مرطوب کننده توجه به نوع پوست ضروری است.
برای پوست های خشک از مرطوب کننده های چرب و برای پوست های چرب از انواعی که چربی کمی داشته و فاز مایع مرطوب کننده بیشتر است، استفاده کنید. برای پوست طبیعی، مختلط(ترکیبی) و حساس نیز پیش از انتخاب مرطوب کننده نوع پوست را مد نظر قرار بدهید.
جدا از نوع پوست و استفاده از کرم مرطوب کننده متناسب با آن، استفاده از کرم های حاوی آلفا هیدروکسی اسید(AHAS) یا کرم های حاوی میوه یا شیر بسیار مناسب است، به ویژه در جوانان و نوجوانان، چرا که کرم های حاوی ترکیبات میوه به ویژه میوه های ترش و یا میوه هایی چون هلو، خیار، هندوانه و... باعث لطافت و جوانی پوست می شوند. 
۴- محافظت از پوست 
رعایت سه نکته قبل- پاک کردن، بهبود بخشیدن و مرطوب کردن پوست- هر روز باید انجام شود؛ اما محافظت از پوست، فقط زمان خروج از منزل ضروری است.
استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF حداقل ،۱۰ به ویژه در فصل تابستان ضروری است. به هر میزان پوست شما روشن تر و حساس تر باشد نیاز به کرم ضد آفتاب با SPF بالاتری دارید. برای انتخاب کرم ضد آفتاب نیز به نوع پوست خود توجه کنید.
۵- تغذیه پوست
تغذیه مناسب و توجه به نوع مواد غذایی مصرفی یکی از مهم ترین نکات در حفظ سلامت، لطافت و شادابی پوست است. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A، C، ِD، E به مقدار کافی، جهت سلامت پوست ضروری است.
- ویتامین C :ویتامین C از تشکیل رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و مانع ایجاد چین و چروک پوست می شود. شفافیت پوست از دیگر فواید مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C است. بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین C عبارتند از؛ لیموترش تازه، گوجه فرنگی، پرتقال، کلم بروکلی، فلفل سبز شیرین، توت فرنگی، انار و... 
- ویتامین A :ویتامین A از تأثیر اشعه UV بر پوست بدن به ویژه پوست صورت جلوگیری می کند. از بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین A می توان به میوه های زرد و نارنجی چون هویج، پرتقال و...، انواع سبزی ها به ویژه سبزی های پهن برگ و تیره چون اسفناج، کاهو و...، تخم مرغ، شیر و جگر اشاره کرد.
- ویتامین E :مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E باعث جلوگیری از ایجاد رادیکال های آزاد در بدن شده و مانع از ایجاد چین و چروک صورت و پیری زودرس آن می شوند. بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین E عبارتند از: میوه های روغنی چون انبه، انواع آجیل خام، سبزی های پهن برگ و غلات.
- ویتامین D :مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D باعث شفافیت و شادابی پوست و محافظت پوست در برابر اشعه خورشید به ویژه نور UV خورشید می شود. مواد غذایی چون، انواع ماهی های روغنی، شیر حاوی ویتامین D از مهم ترین منابع حاوی ویتامین D هستند. از سوی دیگر پیاده روی در نور آفتاب- با رعایت نکات ایمنی- حداقل روزی ۲۰ دقیقه نیاز بدن به ویتامین D را مرتفع می کند.
نوشته: دکتر جان هنریک 
ترجمه : مهتاب صفرزاده خسروشاهی 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد