سبزبنا

سبزبنا

مختصص باشیم
سبزبنا

سبزبنا

مختصص باشیم

وظایف پوست بدن


وظایف پوست بدن▪ روان سالم در بدن و روح سالم 
پوست قدیمی ترین (از لحاظ جنین شناسی) و حساس ترین عضو بدن ما است. پوست اولین راه ارتباط با محیط و موثرترین محافظ خارجی می باشد. می توان پوست را قسمت خارجی سیستم عصبی فرض کرد. در واقع پوست دستگاه عصبی خارجی ما است،عضوی که اولین واکنش ها را نسبت به محیط نشان می دهد و ارتباط تنگاتنگی با سیستم اعصاب مرکزی دارد. 
ساختمان پوست در حال تجدید مداوم است و این فعالیت توسط سلول های لایه های عمقی آن تامین می شود. هر چهار ساعت یا حدود همین زمان پوست دولایه جدید تشکیل می دهد. سلول های پوست و روده می توانند صدها و هزاران بار ضمن زندگی یک فرد تقسیم شوند. سلول های پوست بیش از یک میلیون بار در ساعت ریزش می کنند. 
روی پوست به عنوان یک تصویر فرضی تجربیات کل زندگی منعکس می گردد، فراز و نشیب های احساسی، تاسف های عمیق و..... 
نرمی، صاف وصیقلی بودن پوست زودگذر است ، پوست به مرور زمان باافزایش سن متحمل چین و چروک ها، شیارهای عمیق و افتادگی می شود که نتیجه سال ها آسیب است. پوست حتی با تماس های عاطفی دچار ضربات خفیف می شود. 
پوست وسیع ترین عضو بدن است. این عضو در یک مرد بزرگسال ۵۷۹ سانتی متر مربع مساحت دارد و دوازده درصد کل بدن را تشکیل می دهد(۳.۳۶۲ کیلوگرم) و شامل ۵ میلیون سلول حسی است. 
زمینه فعالیت پوست، ساخت پایه ای برای سلول های حسی است که مهمترین جزء آن حس لامسه می باشد. 
پوست یک تنظیم کننده،تحلیل کننده و منبع اطلاعاتی محسوب می شود، عامل احساس می باشد و سدی برای بدن در مقابل باکتری های خارجی است. همچنین منشاء هورمون های لازم برای تمایز سلول های دفاعی بدن بوده و لایه های پایینی را از صدمات مکانیکی و تابشی محافظت می کند. 
پوست سدی در برابر مواد سمی و میکروب های خارجی است، نقش اساسی در تنظیم فشار و جریان خون دارد، در ترمیم و بازسازی خود نقش دارد و کراتین می سازد. پوست عضوی است که مواد سمی و سایر موادی را که در محصولات دفعی بدن ترشح می شود جذب می کند. 
پوست تنظیم کننده حرارت است، عضوی است که در متابلویسم وذخیره چربی دخیل می باشد، پوست متابولیسم آب و نمک را با تعریق تنظیم می کندو نیز ذخیره کننده غذا و آب است. 
عضو تنفسی است و تسهیل کننده مسیر دو طرفه عبور برخی گازها می باشد، سنتز کننده تعدادی از ترکیبات مهم شامل مواد ضد راشیتیسمی است و (ویتامین D ) . سدی اسیدی در مقابل بسیاری از باکتری ها می سازد، سدی که از غدد سبابه ترشح می شود .پوست مو را نرم کرده بدن را علیه باران و سرما عایق بندی می کند و احتمالاً در کشتن باکتری ها کمک دهنده می باشد. 
در پایان اینکه عضوی است که خود به پاکیزگی خود اقدام می کند. 
●چند نکته آموزشی 
همیشه پیشگیری راحتر از درمان است، با علم به این مساله بسیاری از افراد، مسوول ارائه خدمات بهداشتی و مراقبت های اولیه برای حفظ سلامت جامعه و معتقد به پیشگیری و تشخیص زود هنگام بیماری ها هستند. به عنوان مثال یکی از سندرم ها در زنانی که به طور مرتب عادت ماهانه می شوند سندرم شوک توکسیک (ISS) است. شروع توکسیک قاعدگی، مشخصاً از روز سوم یا چهارم خونریزی قاعدگی است و یکی از اولین علایم آن تب بالاست. عامل عمده ای که باعث تشدید این بیماری می شود استفاده از تامپون به جای نوار بهداشتی است. وجود منیزیم داخل تامپون رابطه نزدیکی با توکسیک دارد و این موضوع نشان می دهد که استافیلوکوک طلایی مولد توکسین برای رشد خود نیاز به منیزیم دارد. بنابراین ویژگی های لازم برای هر نوار بهداشتی عبارتند از: 
▪مناسب بودن ابعاد نوار بهداشتی با وزن و حجم بدن 
▪نرمی و لطافت لایه خارجی 
▪مشخص نبودن هنگام مصرف 
▪حفظ شکل اولیه نوار بهداشتی در طول مصرف 
▪حرکت نداشتن 
▪جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع 
▪همچنین لازم است نکاتی بهداشتی در این موردبدانید 
●بهداشت استحمام 
▪ازحمام خصوصی استفاده کنید. 
▪وسایل حمام شما باید اختصاصی باشد و فرد دیگری از آن استفاده نکند. 
▪کف حمام ننشینید و ایستاده حمام کنید. 
▪موهای زاید ناحیه تناسلی رااز بین ببرید. 
▪پس از استحمام وسایل حمام خود را در آفتاب خشک کنید. 
●بهداشت زمان قاعدگی 
▪شست و شوی ناحیه تناسلی بعد از رفع اجابت مزاج ضروری است. 
▪استحمام در این دوران نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند بلکه گاهی به طور چشمگیری درد قاعدگی را تسکین می دهد . 
▪بهتر است در حین قاعدگی از دوش آب سرد کمتر استفاده شود. 
▪بعد از هر بار دستشویی رفتن نوار را تعویض کنید زیرا تعویض به موقع نوار از بروز عفونت و ایجاد بوی بد جلوگیری می کند. 
▪هنگام داشتن درد قاعدگی بیشتر استراحت کنید همچنین از حوله آب گرم و داروهای مسکن در صورت نیاز استفاده کنید. 
▪از نوارهای بهداشتی در این دوران استفاده کنید و مطمئن باشید که این وسایل استاندارد باشند. 
▪حداکثر زمان استفاده از یک پد نوار بهداشتی حدود ۶ ساعت می باشد. 
●بهداشت لباس زیر 
لباس زیر خود را از جنس نخ یا کتان انتخاب کنید و آن را روزانه تعویض و با آب گرم و صابون بشویید و سپس آن را اطو کرده و یا در آفتاب بگذارید. 
از پوشیدن لباس زیر تنگ و چسبان اجتناب کنید زیرا لباس تنگ باعث می شود که تهویه به خوبی صورت نگیرد و درنتیجه احتمال عفونت زیاد می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد