سبزبنا

سبزبنا

مختصص باشیم
سبزبنا

سبزبنا

مختصص باشیم

شاخص بورس چیست ؟ انواع شاخص بورس کدامند ؟

شاخص بورس چیست؟ انواع شاخص بورس کدامند؟ چه کاربردهایی دارند؟

 

شاخص بورس چیست؟

همانطور که در مقاله شاخص بورس چیست؟ نیز اشاره شد حال به بررسی انواع شاخص بورس خواهیم پرداخت، شاخص بورس عبارت است از  یک سری اعدادی است که به توصیف وضعیت یک سهام در بورس می پردازد که این اعداد اهمیتی ندارد در اصل میزان تغییرات شاخص ها است که برای افراد حائزه اهمیت می باشد و با استفاده از این اعداد و ارقام می توانید به معاملات آنلاین در بورس سهام بپردازید.

انواع شاخص های بورس:

شاخص کل قیمت یا TEPIX : شاخص کل قیمت یا Tehran Exchange Price Index نشان دهنده روند تغییرات عمومی قیمت در کلیه سهام های موجود بازار بورس می باشد. تغییر قیمت سهام شرکت های بزرگ باعث ایجاد نوسان شدیدی در شاخص بورس می شود. در این شاخص اگر نماد شرکتی متوقف شده باشد در اینصورت آخرین قیمت سهم را نمایش می دهند. جهت مشاهده لحظه ای شاخص کل می توانید به سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مراجه فرمایید.

شاخص قیمت و بازده نقدی : شاخص قیمت و بازده نقدی یا TEDPIX یکی از دقبق ترین شاخص ها در بازار بورس است. این شاخص توسط عواملی مانند: سود سهام و بازده نقدی اثر می پذیرد.

شاخص بازده نقدی :  شاخص بازده نقدی یا TEDIX، میانگین بازده نقدی که به عنوان سود در بین سهامدارن تقسیم می شود.

شاخص صنعت : شاخص صنعت یا Industrial Index عبارت است نشان دادن میانگین تغییرات قیمت سهام در شرکت هایی که در زمینه صنعتی مانند: خودروسازی، پتروشیمی، ساختمان و … فعالیت دارند.

شاخص مالی : شاخص مالی یا Financial Index عبارت است نشان دادن میانگین تغییرات قیمت سهام در شرکت هایی که در زمینه مالی فعالیت دارند.

شاخص سهام آزاد شناور: شاخص شناور یا TEFIX عبارت است سهام هایی که توسط سهامدارن حقیقی خریداری می شود و این سهم ها در بازار بورس دائما در حال خرید و فروش است، بنابراین سهام آزاد شناور به محاسبه تغییرات قیمت سهام هایی که توسط سهامدارن حقیقی خریداری شده می پردازد.

شاخص بازار اول و دوم :  شاخص بازار اول نشان دهنده سطح عمومی قیمت سهام شرکت هایی است که در بازار اول پذیرش شده اند و بازار دوم نشان دهنده سطح عمومی قیمت سهام شرکت هایی است که در بازار دوم پذیرش شده اند. شرکت هایی که اکثر سهام های آن ها بفروش رسیده و همچنین سود آوری قابل ملاحظه ای داشته باشند در بازار اول وارد شوند و سایر شرکت ها در بازار دوم وارد می شوند.

شاخص پنجاه شرکت برتر هر شرکتی که برای خرید و فروش سهام خود به مدت زمان کمتری نیاز داشته باشد جز ۵۰ شرکت برتر قرار خواهد گرفت. در شاخص ۵۰ شرکت برتر، سطح عمومی قیمت سهام شرکت هایی که خرید و فروش (نقدشوندگی) در آنها نیاز به کمترین مدت زمان را دارد نشان داده می شود. این شرکت های دارای خرید و فروش بالایی در روز هستند.

شاخص سی شرکت بزرگ این شاخص بورس شامل لیستی از ۳۰ شرکت بزرگ در بازار بورس است و هر سه ماه یک بار به روز رسانی می شود (لیست شاخص سی شرکت بزرگ) همچنین اگر بعد از بروز رسانی  تغییراتی در قیمت سهام این سی شرکت بوجود آمده باشد، تاثیر بسزایی بر ارزش شاخص کل بورس خواهد داشت. ارزش بازار این سی شرکت نسبت به سایر شرکت ها  بسیار بیشتر است.

فرمول محاسبه ارزش بازار:

قیمت روز * تعداد سهام شرکت = ارزش بازار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد