سبزبنا

سبزبنا

مختصص باشیم
سبزبنا

سبزبنا

مختصص باشیم

حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس چیست؟

حراج پیوسته و حراج ناپیوسته در بورس چیست؟

 

حراج پیوسته در بورس

در این مقاله قصد داریم که در مورد دو عبارت پرکاربرد در بازار بورس و فرابورس یعنی حراج پیوسته و حراج ناپیوسته یا همان Auction صحبت کنیم. قرار به تفاوت بین این دو حراج اشاره کنیم ، قرار است بررسی کنیم سهامی که در حراج پیوسته وجود دارد بهتر است یا در حراج ناپیوسته؟ آیا به نظر شما  حراج پیوسته و ناپیوسته در بازار بورس یا فرابورس تفاوتی دارد یا ندارد باید بگوییم که نه تفاوتی ندارند بلکه تنها تفاوت آنها دامنه نوسان است که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم؟ آیا تا به حال شنیده اید که نماد معاملاتی شرکتی با حراج ناپوسته روبرو شده است آیا معنی این جمله را می دانید؟ پس به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید، همچنین اگر به دنبال ورود به بازار بورس هستید و به دلیل وجود ویروس کرونا امکان شرکت در کلاس های حضوری آموزش بورس را ندارید، ما برای شما پیشنهادی داریم، شما عزیزان می توانید در دوره غیرحضوری آموزش بورس ما شرکت کنید تنها کافی است پکیج آموزش بورس را در یک مدت زمان کوتاهی مشاهده کنید و در آخر خواهید دید که به چه سطح علمی بورس دست پیدا خواهید کرد.

نکته! منظور از حراج پیوسته و ناپیوسته در بورس به معنی اعمال تخفیف بر سهام ها نیست بلکه بیانگر دو مرحله داد و ستد می باشد.

حراج پیوسته چیست؟

حراج پیوسته در بورس یعنی اینکه به محض تطبیق قیمت خریدار با قیمت فروشنده، معامله انجام می شود. زمانیکه شما در حراج پیوسته سفارش خود را ثبت می کنید، به محض اینکه با قیمت مد نظر شما فروشنده ای وجود داشته باشد معامله صورت می گیرد بنابراین می توان گفت زمان شروع داد و ستد به حراج پیوسته معروف است. باید گفت زمانی که معامله ای بین فروشنده  و خریدار بصورت می گیرد بیانگر این است که قیمت پیشنهادی، قیمت توافقی دو طرف می باشد. در نتیجه به بیانی دیگر می توان گفت حراج پیوسته شیوه ای است که بر اساس آن به محض تطبیق قیمت سفارش های وارد شده به سامانه معاملاتی، معامله انجام می شود.

نکته! قیمت در حراج پیوسته با توجه به حراج ناپیوسته تعیین می شود و قیمت این حراج نیز کاملا قانونی و مطابق با قیمت های روز می باشد.

حراج ناپیوسته چیست؟

در حراج ناپیوسته یا حراج تک نرخی معمولا به مدت زمان ۳۰ دقیقه هیچ معامله ای صورت نخواهد گرفت و فقط سهم در مرحله سفارش گیری قرار میگیرد و سپس بعد از آن، وقتیکه قیمت پیشنهادی خریدار با قیمت پیشنهادی فروشنده یکی شود، معامله صورت می گیرد. در مدت زمان حراج ناپیوسته، امکان ورود، تغییر یا حذف سفارش وجود دارد اما در این مدت زمان معامله ای انجام نمی شود. در نتیجه میتوان گفت که حراج ناپیوسته شیوه ای است که بر اساس آن پس از ورود سفارش ها به سامانه معاملات، معامله بر اساس قیمت نظری گشایش (TOP) انجام می شود. قیمتی که خریدار و فروشنده با یکدیگر به توافق می رسند را با لفظ قیمت نظری گشایش می شناسند و این قیمت در مبادلات منجر به رضایت دو طرف معادله می شود چرا که به رقم پیشنهادی هر دو نزدیک است.

دلیل روبرو شدن یک نماد با حراج ناپیوسته چیست؟

در گاهی از مواقع یک شرکت به دلایل مختلفی نظیر تغییر در کادر مدیریتی یا تغییر سهام ها یا هر تصمیم دیگری، نماد آن تا لحظه اعمال تغییرات نهایی متوقف شده و نام آن شرکت به صورت موقت از سازمان بورس کنار گذاشته می شود. حال می خواهیم برخی از این دلایل را بررسی کنیم.

  1. برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به طور فوق العاده: مجمع عمومی عادی سالیانه در این شرایط به چند دلیل صورت می گیرد:
    ۱- تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود که بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان صورت می گیرد.
    ۲- در صورتی که برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه هدفی به غیر از تصویب صورت های مالی یا تقسیم سود نقدی داشته باشد بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت.د
    ۳-در صورتیکه هدف برگزاری مجمع عمومی به طور فوق العاده برای تغییر میزان سرمایه شرکت باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت.
  2. افشای اطلاعات با اهمیت : اگر افشای اطلاعات با اهمیت شرکت های ثبت شده نزد سازمان در گروه الف قرار داشته باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان و اگر در گروه ب قرار داشته باشد، بازگشایی نماد معاملاتی با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام می شود.
  3. قانون نوسان ۵۰ درصد: براساس این قانون نماد معاملاتی حداکثر ۲ روز کاری پس از توقف، با محدودیت دامنه نوسان با حراج ناپیوسته بازگشایی می شود.
  4. گره معاملاتی
  5. مشکوک بودن معاملات به استفاده از اطلاعات نهانی یا دستکاری قیمت: در این صورت سازمان بورس می تواند ضمن اعلام به عموم، نماد معاملاتی شرکت را متوقف کند. بازگشایی نماد معاملاتی پس از بررسی های لازم، با حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد گرفت.

اگر در حراج ناپیوسته کشف قیمت یا معامله ای صورت نگیرد با چه اتفاقی روبرو خواهیم بود؟

در صورتی که در حراج ناپیوسته، معامله ای صورت نپذیرد یا معاملات انجام شده در دوره حراج ناپیوسته توسط سازمان بورس تایید نگردد، به تشخیص سازمان بورس و پس از اطلاع رسانی، حراج ناپیوسته برای یک بار دیگر در همان جلسه معاملاتی یا در ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه بعد قابل تکرار خواهد بود. در صورتی که مجدد کشف قیمت در حراج ناپیوسته فرابورس و یا بورس صورت نگیرد، آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی، قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته خواهد بود. در صورت قیمت گذاری حق تقدم سهام برای اولین بار پس از افزایش سرمایه و همچنین در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشده، در صورت عدم کشف قیمت پس از ۲ نوبت حراج ناپیوسته، حراج ناپیوسته تا کشف قیمت تکرار می شود. در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشده، مدت زمان حراج ناپیوسته از شروع عملیات حراج آغاز و تا پایان جلسه معاملاتی ادامه خواهد داشت.

در آخر برای تعریف این دو حراج به بیانی دیگر می توان گفت: در مطالب فوق گفتیم که حراج پیوسته یعنی بعد از ثبت سفارش و تطبیق فیمت های خرید و فروش، معامله انجام می شود ولی اگر این تطبیق صورت نگیرد حراج ناپیوسته است یعنی شرکتی تعداد سهام داران آن کم است و درصد نقد شوندگی پایین دارد حالا برای معامله ی آن در طول روز پنج قیمت در ساعات مختلف کاری پیشنهاد می شود که این کار برای این گونه شرکت ها با سهام شناور پایین ، مناسب است که باعث عدم دستکاری قیمت و کشف قیمت واقعی می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد