سبزبنا

سبزبنا

مختصص باشیم
سبزبنا

سبزبنا

مختصص باشیم

مزایای لیزر نسبت به الکترولیز مو


مزایای لیزر نسبت به الکترولیز موتا چندی قبل از بین بردن موها توسط الکترولیز انجام می شد. در الکترولیز، فولیکول مو با دو مکانیسم تخریب می شود یکی الکتروترمولیز که تخریب در اثر گرما صورت می گیرد و دیگری تولید اکسترومکانیکال رادیکال های آزاد است. در انجام الکترولیز نیاز است که الکترود موازی با زاویه رویش مو با دقت وارد فولیکول مو شود و جریان الکتریسیته را به آنجا منتقل کند. 
عیب این روش آن است که با هر بار درمان فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد فولیکول موها از بین می رود و در هر جلسه ناحیه کوچکی را می توان درمان کرد. در هنگام درمان با الکترولیز درد زیادی به خصوص در مناطق حساس مثل لب بالا ایجاد می شود و همچنین عوارضی مانند به جا ماندن اسکار یا جوشگاه و لک های تیره وجود دارد. همچنین انتقال بیماری هایی مثل هپاتیت و ایدز در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی با این روش وجود دارد.
به دلیل مشکلات الکترولیز، بسیاری از خانم ها از روش هایی مثل کرم های موبر، مومک، دستگاه های موچین برقی(اپی لیدی)، تراشیدن، بند انداختن یا روش های دیگر استفاده می کنند. در یک بررسی در آمریکا ۸۰ میلیون خانم، مبلغی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صرف خرید فرآورده های از بین برنده مو و حدود یک میلیون خانم مجموعا یک میلیون دلار خرج انجام الکترولیز کرده اند.
با پیدایش لیزر، علی رغم گران بودن این تکنیک، ولی به دلیل کاهش تعداد جلسات درمان و تاثیر بیشتر برای از بین بردن طولانی مدت یا دائم موها زائد، در ۲ سال گذشته فقط یک چهارم هزینه های یاد شده صرف درمان این مشکل این شده است. پس این روش دارای جنبه های اقتصادی نیز است.
لیزرهای موجود که مجوز FDA را برای انجام درمان موهای زائد دریافت کرده اند، شامل لیزرهای روبی، الکساندریت، دیود و پالس لایت فتودرم است. ویژگی های تمامی دستگاه های فوق این است که بیشترین صدمه را به پیاز مو وارد می کنند، بدون این که بافت سالم اطراف دچار تغییرات چندانی شوند.
● مزیت های لیزر نسبت به الکترولیز شامل موارد زیر است:
۱) کاهش درد و عوارض ایجاد لک یا اسکار بعد از عمل.
۲) کاربرد لیزر برای رفع موهای زائد محدودیت نداشته و در هر قسمت از بدن قابل انجام است. به همین دلیل حتی آقایان هم از این روش برای موهای زائد پشت، گوش و نقاط دیگر استفاده می کنند.
۳) سرعت عمل بیشتر، به طوریکه سطح وسیعی از بدن را در یک جلسه می توان مورد درمان قرار داد و یا کل موهای زائد صورت را در عرض چند دقیقه می توان از بین برد.
۴) کاهش تعداد جلسات درمان به دلیل تاثیر بیشتر در رفع موهای زائد یا نازک کردن آنها.
۵) همه انواع لیزر بدون ایجاد آسیب به بافت است و بعضی انواع لیزر علاوه بر از بین بردن موهای زائد، اثرات ضد چروک هم دارند.
در کل هرچه قدر مو ضخیم تر و تیره تر باشد و رنگ پوست روشن تر باشد، تاثیر لیرز در از بین بردن موی زائد بیشتر است.
گیرنده اصلی نور لیزر، سلول های زنده و دارای رنگدانه ی مو هستند، بنابراین موهایی که در مرحله ی رشد قرار دارند و رنگدانه کافی دارند، نور لیزر را جذب نموده و قسمت سازنده مو دچار اختلال شده و از بین می رود.
از آنجا که موهای بدن انسان از نظر مرحله رشد همزمان نیستند و از طرف دیگر لیزر در مرحله رشد اثر می کند، به همین خاطر ممکن است یک بار لیزر برای از بین بردن کامل موهای زائد کافی نباشد و از ۵-۲ جلسه و حتی در بعضی نژادها جلسات بیشتری نیاز باشد. همچنین لیزر بر روی موهای سفید(فاقد رنگدانه) اثر نمی کند و آنها را راز بین نمی برد.
ممکن است مسائلی از قبیل نژاد، سن، وزن، وضعیت هورمونی و مصرف بعضی داروها روی نتایج درمان تاثیر گذار باشد. انجام لیزر موهای زائد حتما باید توسط متخصصان پوست صورت پذیرد که آگاهی کامل نسبت به ساختمان و رشد مو، عوامل طبیعی و غیر طبیعی تاثیر گذار بر موهای نقاط مختلف بدن و آگاهی به فیزیک لیزر و نحوه استفاده و نوع دستگاه لیزر التهاب پارامترهای درمانی مناسب را داشته باشند. 
سه متغییر طول موج، مدت پالس و فلوئنس با توجه به نوع پوست انتخاب می شود و بایستی سعی شود که اشعه لیزر بیشترین اثر را روی ملانین ریشه مو و نه ملانین پوست و هموگلوبین خون داشته باشد. بهترین بیماران برای درمان، افراد با پوست روشن و موهای تیره هستند و هر چه رنگ مو روشن تر و رنگ پوست تیره تر باشد، درمان مشکل تر می شود.
بیماران بایستی از چند هفته قبل از درمان، موهای مورد نظر را از ریشه در نیاورند و قبل از شروع درمان با لیزر، بایستی موها را تراشید. پس از عمل لیزر، قرمزی و تورم کمی اطراف فولیکول بوجود خواهد آمد که پس از ۳-۲ ساعت برطرف می شود و نیاز به پانسمان یا درمان خاصی ندارد و گاهی می توان از مرطوب کننده استفاده کرد

iranpoost.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد