سبزبنا

سبزبنا

مختصص باشیم
سبزبنا

سبزبنا

مختصص باشیم

دلایل اصلی بزرگ شدن پستان مردانه

دلایل اصلی بزرگ شدن پستان مردانه، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

 

دلایل اصلی بزرگ شدن پستان مردانه 

 


دلایل اصلی بزرگ شدن پستان مردانه

 


 


ژنیکوماستی یا بزرگ‌شدن پستان مردانه با گویش گاینکومستیا (به انگلیسی: Gynecomastia) که با نام بزرگ‌شدن خوش‌خیم پستان مردان نیز شناخته می‌شود، به رشد غیر طبیعی غدد پستانی بزرگ در مردان و در نتیجه بزرگ‌شدن پستان آن‌ها گفته می‌شود. وضعیت فیزیولوژیکی می‌تواند در نوزادان (به علت هورمون‌های زنانه از مادر)،


 


 


در نوجوانی و در افراد مسن رخ‌دهد، در هر دو جوانی و در افراد مسن است وضعیت غیرطبیعی شُمارده می‌شود و مربوط به بیماری یا اختلالات متابولیک می‌باشد.


 


در پسران نوجوان این بیماری اغلب منبع پریشانی آن‌هاست، اما برای اکثریت بزرگی از پسران که بزرگی پستان‌های آن‌ها در هنگام بلوغ به دلیل چاقی نیست، رشد غیرطبیعی پستان کم‌شده و در چند سال ناپدید می‌شود


 


 


مشکل بزرگ شدن پستان در چه سنی شایع است؟


ژنیکوماستی بین پسران نوجوان (13 تا 19 سال) شایع است، طوری که 65 درصد از پسران 14 ساله، ژنیکوماستی دارند.


بزرگی غدد پستان در پسران نوجوان بسیار رایج است. حدود یک سوم از این پسران در سن بلوغ دچار این وضعیت می شوند، ولی احتمال بروز این عارضه در بزرگسالی کمتر از یک درصد است. بزرگی غدد پستان اغلب خفیف و بدون درد است، اما یک ‌سوم از مردان در مورد حساس شدن آن اعتراض دارند.


 




 


تشخیص مشکل بزرگ شدن پستان


معمولا علت بزرگ شدن غدد پستان قابل تشخیص است و در اکثر موارد به دلیل مصرف بعضی داروها و یا بیماری کبدی بروز می‌کند. اگر شما نوجوان هستید، احتمالاً به ‌انجام آزمایش نیازی ندارید و بزرگی پستان، طی دو تا سه سال، خود به خود برطرف خواهد شد، اما پسران بزرگ تر و مردان جوان ممکن است به آزمایش نیاز داشته باشند. در چنین مواردی ممکن است نوعی بیماری، عامل ایجادکننده این مشکل باشد.


 


این بیماری اغلب به دلیل اختلال هورمونهای جنسی است هرچند می‌تواند ناشی از مصرف برخی داروها مانند داروهای آنتی آندروژن و دیگوکسین و افزایش ترشح پرولاکتین باشد.


 


بیش از نیمی از پسران در طول دوران بلوغ درجاتی از ژنیکوماستی را تجربه می‌کنند، ژنیکوماستی می‌تواند با برخی از شرایط بهداشتی، از جمله سوء مصرف مواد، برخی بیماری‌ها و استفاده از برخی مواد دارویی همراه باشد.


دلایل اصلی بزرگ شدن پستان مردانه 


علاوه بر پسران نوجوان، ژنیکوماستی در نوزادان پسر نیز دیده می‌شود. این وضعیت ممکن است در یک یا هر دو پستان دیده شود و رشد بافت اغلب به طور یکنواخت رخ می‌دهد.


 


توسعه ژنیکوماستی، ممکن است بدون درد و یا با حساسیت به لمس، درد یا ترشح از یک یا هر دو نوک سینه ها همراه است. در اغلب موارد، بیماری خود به خود بعد از چند هفته یا چند ماه از بین می‌رود، هم چنین می‌تواند طولانی مدت باشد.


 


 


علل شایع گاینکومستیا نامشخص باقی می‌ماند، هر چند طور کلی به عدم تعادل هورمون‌های جنسی یا پاسخ بافت به آن‌ها نسبت داده شده است. علت ریشه‌ای به ندرت برای موارد فردی تعیین می‌شود. شرایط همچنین ممکن است به علت عدم تعادل از اثرات استروژن و آندروژن در پستان، در نتیجه عمل استروژن افزایش یافته وجود آید. تقریباً ۴ تا ۱۰ درصد موارد از این بیماری به علت مواد مخدر می‌باشد.


 


هر دو دیگوکسین و فورزماید گزارش شده که شرایط یکسان را به وجود می‌آورند. اگرچه در صورت استفاده این دارو همزمان شانس گاینکومستیا افزایش می‌یابد.


 دلایل اصلی بزرگ شدن پستان مردانه


برجستگی پستان می‌تواند از پُرسازی (هیپرتروفی) بافت پستان، بافت چربی سینه و پوست و در نتیجه و به طور معمول ترکیبی می‌باشد. برجستگی پستان که صرف به علت چربی بیش از حد باشد را ژنیکوماستی می‌نامند و در زبان انگلیسی از واژه‌های پزشکی Pseudogynecomastia، یا Lipomastia برای آن استفاده می‌شود.


 


 


ژنیکوماستی و مواد دارویی

گزارشی در سال ۲۰۱۲ در مجله “نظریات کارشناسان در مواد دارویی” تخمین زده است که مواد دارویی -تجویزی، تفریحی و غیر قانونی- عامل ۲۵ درصد از موارد ژنیکوماستی است. استفاده از استروئید آنابولیک (رایج در میان بدنسازان) اغلب با ژنیکوماستی همراه است.


 


 


ماری جوانا، هروئین و مصرف الکل نیز با توسعه سینه مردان (گاهی اوقات به عنوان “پستان مرد” نامیده می‌شود) مرتبط است. سیروز کبدی – اغلب در میان افرادی که زیاد نوشیدنی های الکلی مصرف می‌کنند دیده می‌شود – می‌تواند سطح هورمون ها را تغییر دهد و منجر به ژنیکوماستی شود.


 


سایر داروهایی که به منجر به ژنیکوماستی می‌شوند عبارتند از ضد آندروژن مورد استفاده در درمان سرطان پروستات مانند فیناستراید، داروهای ضد اضطراب مانند دیازپام (والیوم)، مسدود کننده های کانال کلسیم، داروهای زخم مانند سایمتیدین (تاگامت)، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و برخی از داروهای AIDS مانند efavirenz.


 




 


شرایط بهداشت و ژنیکوماستی

ژنیکوماستی می‌تواند با شرایطی مانند سندرم کلاین فلتر، پرکاری تیروئید، مشکلات کبدی، نارسایی کلیه و نارسایی هیپوفیز همراه باشد.


 


تومورهای بیضه و ضربه یا عفونت بیضه ها می تواندباعث  ژنیکوماستی شود. پیری طبیعی، و افت در سطح هورمون ها، نیز به عنوان علت ژنیکوماستی ذکر شده است.


 


ترکیبات گیاهی خاص، مانند روغن درخت چای و یا روغن اسطوخودوس، که شبیه استروژن می‌تواند اثرات شبه استروژنی در بدن یک مرد را داشته باشد نیز می‌تواند منجر به ژنیکوماستی شود.


 


 


درمان ژنیکوماستی

در اغلب موارد Gynecomastia، هیچ درمانی مورد نیاز نیست و زمانی که سطح هورمون به حالت عادی بازگردد، وضعیت اغلب خود به خود فروکش می‌کند.


 


هنگامی که مواد مخدر، الکل، دارو و یا عوامل دیگر باعث ژنیکوماستی، متوقف کردن مصرف آنها نیز به بهبود ژنیکوماستی کمک می‌کند. در برخی موارد، جراحی برای برداشتن بافت سینه ممکن است برای مردانی که بافت زیادی ساخته شده است و یا برای مدت طولانی ژنیکوماستی داشته اند، مناسب باشد. ثابت شده است که داروهای خاصی نیز که می‌توانند اثر استروژن را خنثی کند نیز موثر است.


 


برای مردان – به خصوص نوجوانان – که در شرایط ژنیکوماستی بوده و به خاطر آن خجالت می‌کشند، مشاوره توصیه می‌شود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد